پیش بارگذار (پریلودر)

باید مسیر تعرفه‌های پزشکی را اصلاح کنیم

معاون درمان وزیر بهداشت: باید مسیر تعرفه‌های پزشکی را اصلاح کنیم

دکتر کریمی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: روند تعرفه‌گذاری در ۲۰ سال گذشته به شدت سرکوب شده است، به طوری که ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی ۳۰ هزار تومان است و این‌ها انگیزه‌ها را از بین می‌برد، ما حتماً باید مسیر تعرفه را اصلاح کنیم و تعرفه‌ها واقعی شوند.

اصلاح مسیر تعرفه‌های پزشکی به این معنی نیست که مردم باید بدهند. مردم وقتی کار کردند حق بیمه خودشان را داده‌اند و این بیمه‌ها هستند که باید تعرفه‌های واقعی را بپردازند.

ما بهترین پزشکان را داریم، در خیلی از کشورهای دنیا پزشک ایرانی وقتی درخواست مهاجرت می‌کند بلافاصله به او مجوز می‌دهند چون می‌دانند چقدر توانمند هستند و ما نباید این سرمایه‌ها را از دست بدهیم، راه جلوگیری از مهاجرت کادر درمان این است که انگیزه ایجاد کنیم تا بمانند. انگیزه هم با فراهم ساختن امکانات ایجاد می‌شود.

ما پزشک متخصص را اگر به شهرستان می‌فرستیم، باید نیازهای اولیه معیشتی را برای او فراهم کنیم.

بیمه خودش خریدار است و خودش هم قیمت‌گذار است، کدام خریداری قیمت واقعی می‌گذارد و اختیار هم دست خودشان است و پرداخت آخرش هم دست خودشان است؟

ترکیب شورای عالی بیمه‌ها باید حتماً عوض شود و این قانون می‌خواهد و خواهش می‌کنم مجلس حتماً ورود کند.

در قوانین داریم که باید تعرفه بر اساس قیمت تمام شده باشد.

می‌گویند دستمزد پزشک و جراح را با دلار و قیمت‌های کشورهای دیگر مقایسه نکنید، باشد نمی‌کنیم! با حداقل دستمزد که می‌شود مقایسه کرد. چرا باید دستمزد جراح ما بعد از ۱۲ سال ۲ برابر شود، در حالی که حداقل حقوق ۱۵ برابر شده است.

اصل تعادل منابع و مصارف به این معنی نیست که ما تعرفه را فریز کنیم به این معنی است که منابع را افزایش دهیم، راه‌های دیگری برای افزایش منابع پیدا کنیم و قیمت واقعی را هر قیمتی که هست، همان را ملاک قرار دهیم و منابعش را ببینیم که خدمت پایدار بماند.

پی‌نوشت: واقعیت آن است که بزرگترین تعارض منافع در نظام درمان کشور همین است که بیمه‌ها (که خود خریدار خدمت هستند) عملا برای خدمات تعیین قیمت می‌کنند…. این بزرگترین تعارض منافع موجود در این زمینه در کشور است و در زمینه بحث تعارض منافع و در نظام درمان هیچ نکته دیگری به گرد پای این معضل بزرگ نمی‌رسد